Parlamentti hyväksyi Suomen viennille elintärkeän talvimerenkulun erityisaseman

Tiedote

Euroopan parlamentti on hyväksynyt kantansa merenkulun päästövähennyksistä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen tänään Strasbourgin täysistunnossa äänin 451 puolesta, 137 vastaan (54 tyhjää). Parlamentti huomioi Suomen vientiteollisuudelle elintärkeän talvimerenkulun erityisaseman, kun jäsenmaat velvoitetaan viiden vuoden välein yhä tiukempiin merenkulun päästötalkoisiin.

Kuukausien vaikuttamistyö tuotti erinomaisen lopputuloksen Suomelle, kun saimme parlamentin enemmistön ymmärtämään pohjoiset olosuhteet merenkulussa. Parlamentin linjaus on iso korjaus komission esitykseen, joka voisi aiheuttaa Suomen vientiteollisuudelle jopa miljardilaskun. Näin kilpailukykymme turvataan, kun merenkulkuala tulee kokemaan historian suurimman muutoksen,” ryhmänsä neuvottelijana asetuksessa toiminut  Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) iloitsee tuoreeltaan äänestystuloksen varmistuttua.

Meriliikenteen päästövähennyksiä tehdään EU:ssa siksi, että noin 98 prosenttia laivoista kulkee edelleen fossiilisilla polttoaineilla. FuelEU Maritime -asetus on merenkulkusektorin vihreän siirtymän kannalta mullistava, sillä se pyrkii edistämään uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä ja siten vähentämään meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Parlamentti ehdottaakin päästöjen laskemista jopa 80 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.

“Olemme erittäin laajan mutta väistämättömän murroksen äärellä, jossa EU näyttää suuntaa koko maailmalle. Lainsäätäjien tehtävä on tarjota varustamoille, satamille ja koko merenkulkualalle vakaa ja selkeä näkymä sektorin tulevaisuuteen. Vain siten voi syntyä uusia innovaatioita ja uutta liiketoimintaa. Tarvitsemme käyttöön kaikki kestävät ratkaisut uusista vetypohjaisista polttoaineista nesteytettyyn biokaasuun ja uusiin tuulimekaniikkaa hyödyntäviin innovaatioihin, satamien maasähkövalmiutta unohtamatta.”, Katainen linjasi täysistuntokeskustelussa.

Suomi on riippuvainen merenkulusta viennin ja huoltovarmuuden takia. Suomen merillä seilaavien laivojen on oltava jäävahvisteisia, mikä tekee laivoista raskaampia ja siten ne myös kuluttavat enemmän polttoainetta ympäri vuoden.

Liikenne- ja viestintäministeriö on laskenut, että meriliikenneastuksesta saattaisi aiheutua Suomen viennille vuosien kuluessa jopa miljardiluokan kulut, kun päästövelvoitteet ajan myötä kiristyvät. Nyt hyväksytyssä kannassa parlamentti huomioi talvimerenkulun kompensoimalla jäävahvisteista johtuvat suuremmat päästöt. Tämä vähentää Suomelle koituvia kuluja merkittävästi.

Läpi mennyt ratkaisu on Suomen linjausten mukainen. Olen kiitollinen laajalla rintamalla tehdystä yhteistyöstä prosessin eri vaiheissa,” europarlamentaarikko Katainen kertoo lakineuvottelujen taustoista.

“Seuraava etappi on loppuneuvottelu komission ja jäsenmaiden kanssa. Haluan asettaa parlamentin ykkösprioriteetiksi sisämarkkinoiden reilut pelisäännöt, mihin talvimerenkulun erityisasema kuuluu“, Katainen kertoo lainsäädäntötyön seuraavista askelista.

FuelEU Maritime -asetuksen lopullisista yksityiskohdista sovitaan jäsenmaiden, EU-parlamentin ja komission välisissä kolmikantaneuvotteluissa, jotka alkavat syksyn aikana.

Lisätiedot:
MEP Elsi Katainen
elsi.katainen@europarl.europa.eu
Brussels – Tel. +32 (0) 2 28 45361
Mob. +358 50 5122362

Elsi Katainen
MEP, Euroopan parlamentin jäsen
+32 (0) 2 28 45361
elsi.katainen@europarl.europa.eu