Mukavaa perjantaita!
Viikko vierähti Strasbourgissa täysistunnon merkeissä.
Täysistunto otti kantaa Ukrainan tilanteeseen. Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan alkamisesta tulee helmikuun lopussa kuluneeksi vuosi, ja se oli yksi täysistunnon näkyvimmistä aiheista. Kuluneen vuoden aikana Euroopan parlamentti on äänestänyt yli kahdestakymmenestä päätöslauselmasta, joissa vaadimme Ukrainan sodan loppua. Tälläkin kertaa keskustelimme ja äänestimme Ukrainan auttamisesta yhä enemmän niin diplomaattisesti kuin aseellisestikin, sekä keinoista vähentää entisestään Euroopan riippuvuuksia Venäjästä. Saimme myös Renew-ryhmäni kokoukseen vieraaksi edustajia ukrainalaisesta Sluha narodu -keskustapuolueesta, johon myös presidentti Volodymyr Zeleinskyi kuuluu. Täysistunnossa puhunut Latvian presidentti Egils Levits korosti niin ikään, että Venäjä on saatava vastuuseen tekemistään sotarikoksista ja Euroopan on oltava historian oikealla puolella. Katso täysistuntoviikon videotervehdykseni täältä.
Henkilöautoliikenteen päästötavoitteet 2035. Hyväksyimme parlamentin ja neuvoston neuvotteleman henkilöliikenteen päästövähennystavoitteen, jolla tähdätään tieliikenteen ilmastoneutraaliustavoitteiden saavuttamiseen. Nyt sovitun uuden lainsäädännön myötä uusien henkilö- ja pakettiautojen on oltava päästöttömiä vuodesta 2035. Tämä tarkoittaa, että uusien polttomoottoriautojen myynti EU:n alueella loppuu vuosien päästä. Käytännössä aiemmin hankittuja polttomoottoriautoja tulee olemaan liikenteessä vielä vuosikymmeniä lain voimaantulon jälkeenkin. Vaadin itse lainsäädännön valmistelujen aikana elinkaarianalyysia ja biokaasun potentiaalin huomioimista, sillä liiaksi yhteen teknologiaan sitoutuminen rajoittaa innovaatioita. Tätä ei kuitenkaan valitettavasti lopputuloksessa huomioitu, mutta aktiivinen vaikuttaminen biokaasun puolesta jatkuu komission tiistaina julkaiseman raskaan liikenteen päästöstandardien lainsäädäntöprosessissa.
Eurooppalaisten yritysten kilpailukyky. Äänestimme strategiasta eurooppalaisten yrityksien kilpailukyvyn tukemiseksi ja vahvistamiseksi. Pandemian ja sodan aiheuttamat kriisit ovat ajaneet eurooppalaista teollisuutta tukalaan tilanteeseen, ja USA:n kotimaista tuotantoa tukeva vihreän kehityksen tukipaketti IRA maalaa synkkiä pilviä maanosamme investointivarmuuden ylle. Etenkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joista vakaan kansantalouden pohja rakentuu, on syytä tukea. EU-tason ratkaisu tarvitaan myös sisämarkkinoiden tasapuolisuuden varmistamiseksi, sillä valtiontukikilpailussa pienet jäisivät suurten jalkoihin. Parlamentin mietinnön linjausta uusien rahoitusvälineiden käyttöönotosta en kuitenkaan voi hyväksyä, Suomen kannan mukaisesti. Ensin on syytä käydä läpi jo olemassa olevat rahoitusvälineet ja niiden käyttämättömät varat. EU:lla on olemassa jo monia erilaisia rahoitusvälineitä investointien ja yrityksien tukemiseksi, ja mm. elpymis- ja palautumisvälineessä on vielä käyttämätöntä rahaa. Uuden yhteisvelan tielle luisumista on varottava tarkkaan.
Arktinen alue mukaan EU:n prioriteetteihin. EU:n sitoutuminen arktisiin asioihin on geopoliittinen välttämättömyys, mutta tämä ei kuitenkaan ole näkynyt komission agendalla juuri lainkaan. Tämän takiaesitimme alkuviikosta yhdessä virolaisen meppikollegani Urmas Paetin kanssa komissiolle kirjallisen kysymyksen EU:n roolista nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa arktisella alueella ja komission arktisen turvallisuusstrategian esittämisen aikataulusta. Vaadimme komissiolta vastausta myös siihen, miten se aikoo tukea arktista tutkimus- ja kehitystyötä, sillä tutkimusyhteistyön keskeytyminen Venäjän kanssa aiheuttaa merkittäviä aukkoja arktisen tutkimukseen. Tiedustelimme myös, aikooko EU osallistua arktisen alueen energiantuotantoon, uusien energiaverkkojen luomiseen ja käytettävissä olevien uusiutuvien energialähteiden käytön lisäämiseen alueella. Kirjoitin aiheesta Suomenmaan kolumniini. Voit lukea sen täältä.
Muita viikon aiheita olivat mm. korkeista energian hinnoista johtuvan lannoitteiden hinnannousun hallitseminen ja saatavuuden parantaminen sekä Venäjä-riippuvuuden vähentäminen, Turkin ja Syyrian kymmeniä tuhansia ihmishenkiä vaatineiden maanjäristyksien aiheuttama humanitaarinen kriisi, EU:n mikrosirutuotannon vauhdittaminen ja parlamentin avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisäämiseen tähtäävät toimet. Kolmikantaneuvottelut merenkulun päästövähennyksiin tähtäävästä FuelEU Maritime -asetuksesta jatkuvat, ja tapetilla oli talvimerenkulun huomioiminen ja tasavertaisten sisämarkkinoiden turvaaminen, joka on Suomen kaltaiselle pohjoiselle vientivetoiselle maalle elintärkeää.
Kotimaan rientoja. Vierailen tulevana sunnuntaina laskiaistapahtumassa Sotkamossa sekä kahvitilaisuudella Vaalassa. Ensi viikko onkin kotimaan viikko, ja olen tavattavissa Etelä-Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Hämeessä ja Savossa. Tiistaina kierrän Alajärvellä ja Alavudella sekä osallistun metsäseminaareihin Lapualla ja Virroilla. Keskiviikkona kierrän Tampereella, Luopioisissa sekä Kuhmoisissa ja osallistun Etämetsänomistajien metsäseminaariin Asikkalassa. Perjantaina kierrän Koillis-Savossa Tuusniemellä, Kaavilla, Juankoskella ja Nilsiässä. Tavataan siis kierroksilla!
Rentouttavaa viikonloppua ja mukavia laskiaisen ulkoilukelejä!
Elsi