MEP Elsi Katainen: Miten EU huomioi harvan asutuksen liikenteen ilmastotoimissa?

Tiedote 11.5.2020

Julkaistavissa heti

– Miten EU:n komissio huomioi harvaan asuttujen alueiden tarpeet, kun liikennesektoria uudistetaan kohti hiilineutraalia Eurooppaa, suomalaismeppi Elsi Katainen kysyiEU:n komission varapuheenjohtaja Frans Timmermansilta tänään EU-parlamentin liikennevaliokunnan kuulemisessa.

EU:n vihreän kehityksen ohjelmasta eli Green Dealista vastaava Timmermans kertoi liikennevaliokunnalle EU:n komission suunnitelmista vähentää liikennesektorin ilmastopäästöjä.

Katainen pohtii, miksi komissio tuntuu painottavan lähinnä sähköautoja ja vetyä, vaikka nopeita ilmastohyötyjä voidaan saavuttaa myös kestävillä biopohjaisilla polttoaineilla, joissa Suomi on koko maailman parhaimmistoa.

– Harvaan asutuilla seuduilla siirtyminen perinteisen joukkoliikenteen käyttöön tai sähköautoon ei toimi samalla tavalla kuin urbaanissa Keski-Euroopassa – EU-maat eivät taivu tässäkään yhteen muottiin, Katainen painottaa.

– Toivon, että EU:n tärkeässä ilmastotyössä otetaan huomioon alueiden erilaiset vahvuudet ja lähtökohdat. Maaseudulla voidaan löytää liikkumiseen uusia luovia ratkaisuja esimerkiksi eri liikennetarpeita yhdistämällä ja hyödyntämällä uutta teknologiaa. Liikkumisen on oltava kohtuuhintaista ja mahdollista tavallisille ihmisille myös tulevaisuudessa. Kaikki teknologiat, kuten biokaasu ja biopolttoaineet pitää hyödyntää, Katainen linjaa. 

Komissio aikoo julkaista loppuvuodesta kestävän ja älykkään liikkumisen strategian, jossa esitellään askelmerkkejä siirtymisessä kestävämpään liikenteeseen. Ilmastoneutraaliuden saavuttamiseksi liikenteen päästöjä on vähennettävä EU:ssa 90 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Liikenne tuottaa EU:n kasvihuonekaasupäästöistä neljänneksen.

Lisätiedot:

Elsi Katainen

Euroopan parlamentin jäsen +358 50 5122362